نوسا دکور-طراحی داخلی
26
دسامبر

طراحی داخلی چیست و انواع سبک های مختلف دکوراسیون کدامند؟

طراحی داخلی چیست و حوزه‌ی فعالیت یک طراح داخلی کجاست؟

طراحی داخلی فرآیند شکل دادن به تجربه فضای داخلی، از طریق دستکاری حجم مکانی و تصفیه سطح است. طراحان داخلی راه حل‌های هوشمند و فنی را در یک ساختار دریافت می‌کنند تا آن را عملیاتی و سودمند کنند. طراحی داخلی، طبق اصول ایجاد و حفظ یک محیط پایدار مطابق با الزامات نظارتی انجام می‌شود. این روند معمولاً پس از ساخت بنا، شامل ایجاد طرح کلی، انتخاب رنگ، تعیین آثار هنری (تابلو و مجسمه)، چیدمان مبلمان، اثاثیه یا لوازم داخلی و موارد دیگر هستند.

طراحان داخلی نه تنها کلیه خدمات طراحی را ارائه می‌دهند، بلکه از تزئین و زیبا‌سازی فضای داخلی نیز فراتر می‌روند. ارائه خدمات طراحی شامل ارتباط صریح ایده‌ها و اجرای مؤثر دستورالعمل‌ها به صورت حرفه‌ای با استفاده از نقشه‌ها، مشخصات و برنامه‌های دقیق است. طراحان داخلی کارهای زیر را انجام می‌دهند:

ظاهر و سبک فضای داخلی را طراحی می‌کنند.

طرح و سبک کاشی، پوشش دیوار و پوشش کف را تعیین می‌کنند.

سبک روشنایی فضا را طراحی می‌کنند.

نوع متریال اعم از وسایل خانه، پرده، رنگ، تصاویر پس زمینه را انتخاب می‌کنند.

نوسا دکور-طراحی داخلی

طراحی داخلی پیوند بین رنگ‌های مختلف، الگوها، مواد و پارچه‌ها را ایجاد می‌کند. این مقوله در مورد فنون تخصصی، آخرین روندهای روشنایی و طراحی مبلمان را ارائه می‌دهد. طراحی داخلی نیاز به مهارت‌های تجسمی دارد و می‌تواند تصور شود چه چیزی برای مشتری و فضای زندگی و کاری او نیاز است.

طراحی داخلی، یک هنر زینتی است که مبتنی بر زیباسازی چیزهای موجود در داخل خانه است. طراح داخلی شخصی است که مجاز به ایجاد تغییر در ساختار ساختمان نیست. او دارای حس هنری است، دیدگاه گسترده‌ای در مورد زیبایی شناسی دارد و به مشتریان در مورد ترکیب رنگ، انتخاب مبلمان و تصمیمات لوازم جانبی در استفاده از  فضای داخلی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  2- متریال_ نوسادکور

نوسا دکور-طراحی داخلی

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی کسی است که با کسب علم در مورد نورپردازی، هارمونی رنگ ها، طراحی مبلمان، انواع پارچه اقدام به آفرینش یک فضای داخلی می کند. فضایی که دلپذیر و دلچسب است و در عین حال کارایی خود را نیز دارد. طراح داخلی بسته به سلیقه کارفرما به طراحی می پردازد به طوری که ضمن زیبا و خاطره انگیز بودن به نیاز کارفرما پاسخ مناسبی دهد.

طراحی داخلی از درون معماری توسعه یافت و درواقع به عنوان یک رشته مجزا ، در حدود قرنهای 14 تا 16 آغاز شد که دوره رنسانس برجسته شد و در سراسر اروپا گسترش یافت. امروزه طراحان داخلی به مشتریان خود خیلی بیشتر از اینكه پالت های رنگی ، مبلمان و منسوجات را برای تزئین یك فضای كاری انتخاب کنند، کمک می کنند. طراحان داخلی امروزه نقش شغلی بسیار پیچیده تری دارند. این حرفه به عنوان یک رشته تکامل یافته است که تقریباً با سایر زمینه های صنعت طراحی در تعامل است (به عنوان مثال معماران ، طراحان مبلمان / سازندگان ، الگوی سطح و طراحان پارچه ، طراحان محصول و طراحان گرافیک).

نوسا دکور-طراحی داخلی

ویژگی‌ها و وظایف طراح داخلی

حال برای شناخت تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی باید با ویژگی ها و وظایف هریک آشنا بشیم. طراحان داخلی ، مانند معمار داخلی ، باید بتوانند نقشه ها را بخوانند ، کدهای مربوط به ساختمان و آتش را بشناسند و بدانند چگونه می توانند فضا را برای معلولان در دسترس قرار دهند. به طور مشابه ، طراحان غالباً با معماران ، برق و پیمانکاران ساختمان همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که طرح ها ایمن بوده و الزامات کدهای ساختمانی را برآورده می کنند.

بیشتر بخوانید  سقف کشسان لابل

شناخت سبک های طراحی:

طی سال های گذشته و با فراگیر شدن اینترنت و از بین رفتن مرز علم و دانش، سبک های طراحی داخلی کشورهای مختلف به کشور ما نیز راه یافته است و اکثر افراد برای طراحی خود به آنها اتکا می کنند، وظیفه‌ طراح داخلی این است که با تمامی این سبک ها آشنایی داشته باشد و ویژگی هر کدام را بشناسد و بتواند در صورت نیاز کارفرما آن را پیاده سازی کند.

رنگ شناسی:

متخصصان دریافته‌ اند که هر کدام از رنگ ها تاثیر متفاوتی بر روی خلق و خوی افراد می گذارند و هر کدام از آنها باعث تحریک یکی از حواس در انسان می شود طراح داخلی باید با شناختن این اثرات بهترین مکان برای استفاده این رنگ ها را بداند و در مکان های مورد‌‌‌‌‌ نیاز یا در مواقع استثنا از آن استفاده کند.

خلاقیت:

با اشباع شدن بازار و تنگ شدن عرصه رقابت، مهمترین ابزار برای ماندن در این رقابت متمایز کردن خود از رقبا است. شما باید دلیلی به کارفرما بدهید که شما را از بین دیگر افراد انتخاب کند. در واقع مهمترین سلاح شما خلاقیت شما خواهد بود.

نوسا دکور-طراحی داخلی

انواع سبک دکوراسیون منزل

انواع سبک دکوراسیون داخلی با توجه به نوع و سبک به کار بردن عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون تعریف می‌شود. بنابراین هر یک از انواع سبک دکوراسیون با الهام گرفتن از ایده‌ای خاص اجرا می‌گردد. انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی بسیار متنوع هستند به طوری که بیش از ۴۰ نوع سبک دکوراسیون داخلی وجود دارد. برخی از انواع رایج سبک دکوراسیون به شرح ذیل معرفی می‌شود:

بیشتر بخوانید  قیمت سقف کشسان

سبک دکوراسیون مدرن: در سبک دکوراسیون مدرن از مبلمان و لوازم استیل، فلزی و شیشه‌ای استفاده می‌شود. طراحی ساده، لوازم براق و شفاف و خطوط منظم و استفاده از رنگهای سفید و رنگی ساده از ویژگی‌های بارز این سبک است. در سبک مدرن اشکال هندسی و منحنی کاربرد زیادی دارند.

سبک دکوراسیون کلاسیک: در این نوع سبک رنگ‌های ملایم و طرح و نقش‌های ظریف بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

سبک دکوراسیون روستیک: در این سبک از بافت‌ها و مواد برگرفته از طبیعت استفاده زیادی می‌شود. انواع نی، چوب و حصیر و لوازم چوبی در این سبک جهت طراحی دکوراسیون داخلی منزل بکار می‌روند.

سبک دکوراسیون تلفیقی: در سبک تلفیقی می‌توانید از تمام اجزای سبک‌های دیگر که مورد پسند شماست در آن استفاده کنید. در این نوع سبک همه چیز آزاد است ولیکن باید مواردی مانند هارمونی رنگ، اجزا و بافت را در نظر داشته باشید.

سبک ایرانی اسلامی: در سبک ایرانی از رنگ‌ها و نقوش ایرانی استفاده می‌گردد. از نقوش ایران باستان تا گلیم‌ها و قالی‌های ایرانی و با رنگهای شاد و سرزنده. در سبک ایرانی می‌توانید با بکارگیری هوشمندانه لوازم و چیدمان درست یک سبک ایرانی و مدرن داشته باشید.

سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل بسیار زیاد هستند که می‌توانید از آنها با توجه به فضا و نوع سلیقه خود استفاده نمائید. از دیگر سبک‌های دکوراسیون منزل می‌توان سبک مدیترانه‌ای، مینی‌مال، صنعتی، اسکاندیناوی، سنتی، شرق دور، فرانسوی، بوهمیان، شبی شیک، ساحلی، معاصر و … را نام برد.