نوسادکور-دیوار خشک
13
ژانویه

دیوار خشک

آشنایی با دیوار خشک Dry Wall

در ساختمان‌سازی به ورقه ای از گچ که میان دو لایه ضخیم از کاغذ یا مقوا فشرده شده و برای ساخت دیوارهای جداکننده داخلی و سقف از آن بهره بگیرند دیوار خشک (Drywall) یا تخته گچ (Gypsum Board) گفته می‌شود. از تخته سیمان یا Cement board به منظور پوشش خارجی دیوارهای خارجی ساختمان و از دیوار خشک به منظور پوشش داخلی دیوارها، در قاب بندی فولادی سبک استفاده می‌شود. این محصول را از آن جهت دیوار خشک می‌نامند که در هنگام نصب و اجرای آن از مصالح تر مانند سیمان و گچ استفاده نمی‌شود. دیوارهای خشک به وسیله قاب‌بندی چوبی یا قاب بندی فولادی سبک نصب و مسلح می‌شود؛ لذا در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دیوار باعث استحکام بیشتر آن می‌شود.

دیوار خشک از دسته «دیوارهای پیش ساخته» است که امروزه به عنوان یکی از راه حل‌های جایگزین دیوارهای سنتی با مصالح بنایی غیر مسلح (آجر فشاری، آجر سفالی، بلوک سیمانی غیر مسلح) استفاده می‌شود. از دیوار خشک به عنوان دیوار جداکننده‌داخلی، پوشش‌های نهایی و پوشش سازه‌های بنا استفاده می‌شود.استفاده از دیوار خشک به جای دیوار بنایی باعث کاهش بار مرده به میزان ۳۵ درصد، کاهش نیروی مؤثر زمین‌لرزه بر ساختمان به میزان ۶۰ درصد، و کاهش هزینه تأمین ایستایی ساختمان می‌شود. امروزه یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین عناصر ساخت و ساز، دیوار خشک می باشد که یک افزونه جدایی ناپذیر برای هر بازسازی و بازسازی خانه است. دیوار خشک مقرون به صرفه است و مهمتر از همه این که بسیار مقاوم در برابر آب و آتش است.

دیوار خشک عمدتاً ورقه یا روکش است که از سولفات کلسیم دی هیدرات با عیار بالا (گچ) ساخته شده است. این شامل دو ورق کاغذ است که بین پانل گچی برای ایجاد یک مانع ایمنی در طرف های داخلی سقف ها و دیوارها قرار گرفته است. گچ گچ، مخلوط با الیاف شیشه، الیاف کاغذ، همراه با نرم کننده و عامل کف کننده که برای کاهش قالب، اشتعال پذیری و جذب آب به گچ تحت فشار قرار گرفته است. این یک انتخاب عالی برای پیچیدن ستون ها، سقف ها، دیوارها و همچنین پنهان کردن تیرهای فولادی است.

با جذب آب و خواص عایق درجه بالا، دیوار خشک همیشه ایمن ترین مصالح دیوار برای هر ساختمان در نظر گرفته شده است. نصب دیوار خشک در خانه به حفظ گرما در زمستان و محیط سرد در فصل تابستان کمک می کند. این مزایا و بسیاری دیگر، دیوار خشک را به انتخابی عالی برای هر گونه بازسازی ساختمان و ارتقاء دیوار تبدیل می کند! یک شرکت ساختمانی معتبر مانند نوسادکور می تواند کمک و خدمات بیشتری را در زمینه نصب دیوار خشک به شما ارائه دهد.

تاریخچه دیوار خشک

شرکت گچ ایالات متحده (USG) سیستم دیواره خشک را در سال 1916 اختراع کرد. در ابتدا به نام شرکت گچ Sackett ، یکی از شرکت های تابعه USG، “Sackett Board” نامیده می شد. این مواد ابتدا به صورت کاشی های کوچک و نسوز فروخته می شد، اما در عرض چند سال به صورت چند لایه گچ و ورق کاغذ فروخته شد. در کمتر از یک دهه، شکلی به خود گرفت که امروزه می‌دانیم، که از یک لایه گچ فشرده تشکیل شده است که بین دو ورق کاغذ سنگین قرار گرفته است.

ساختار دیوار خشک

این ساختار شامل گچ (دارای خواص شیمیائی مخصوص با مقاومت مناسب در برابر آتش‌سوزی) که بین دو لایه از ورق های مقوائی مخصوص قرار می‌گیرد می‌باشد. ورق روئی برای اجرای انواع مختلف پوشش نهائی شامل: (بتونه کاری، رنگ آمیزی، کاغذ دیواری و…) و یک ورق قوی به عنوان لایه زیرین استفاده می‌شود. این نوع ساختار خشک با مقاومت خوب و مناسب در مقابل آتش‌سوزی و قابل نصب بر روی قاب‌ بندی چوبی یا قاب بندی فولادی سبک و دیوارهای معمولی می‌باشد. این سیستم طوری طراحی شده تا با پوشش مناسب در درزهای اتصال به یک سیستم یکپارچه تبدیل گردد. با استفاده از این سیستم علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان اثرات تخریبی حاصل از نیروی زلزله بر ساختمان کاهش یافته و از خسارتهای جانی زیاد در زمان وقوع زلزله جلوگیری می‌شود. طراحان و مهندسین ترکیه پس از زلزله سنگین کوشیلی Kocaili و خسارات سنگین و تخریب بسیاری از ساختمانها و کشته شدن بسیاری از مردم، کلیه ساختمان‌های جدید را با این سیستم اجرا می‌نمایند. در این کشور میزان استفاده از این دیوارها به حدود ۱۰ برابر گذشته افزایش یافته‌است. در ایران طبق آئین نامة ۲۸۰۰، سبک‌سازی تا مرحله‌ای صورت می‌گیرد که ممان مقاوم واژگونی به ممان محرک از ۱/۷۵ کمتر نشود.

 مزایای دیوار خشک

در مقایسه با گچ معمولی، دیوار خشک با کیفیت تر، بادوام تر است.
نصب دیوار خشک نیز سریعتر و آسانتر از نصب گچ است، بنابراین در هزینه های انرژی صرفه جویی می کنید.
دوام دیوار خشک بسیار قابل توجه است و استحکام آن واقعا شگفت انگیز است.
به طرز فوق العاده ای از دیوارها حمایت و نگهداری می کند. باعث دوام بیشتر آنها می شود. به‌علاوه، می‌توانید هر زمان که لازم باشد آن را از بین ببرید، برش دهید، تغییر دهید .
با توجه به سولفات کلسیم به همراه آب (CaSo4+H2O)، دیوار خشک به عنوان بزرگترین سیستم دفاعی در برابر آتش و آب عمل می کند.
با خواص فوق العاده ضد شعله، دیوارهای شما را از احتمال آسیب آتش سوزی نجات می دهد.
دیوار خشک مقرون به صرفه، بادوام است. هزینه نصب کمتری نسبت به گچ و یا سایر روش های سنگ فرش و هموارسازی دیوار و سقف دارد. در حالی که گچ به چند لایه نیاز دارد، یک لایه دیوار خشک کافی است. شما می توانید دیوار خشک را به طور دائم و همچنین به طور موقت نصب کنید. اگر دیوار خشک را روی دیوارها و سقف خانه خود نصب کنید، جاودانه خواهد بود. و اگر آن را روی دیوارهای پارتیشن نصب کنید، برای مقاصد موقت استفاده می شود. دیوار خشک قابل تنظیم است و به راحتی می توان آن را برای رفع نیازها و مناطق خاص تغییر داد. اندازه قابل پیش بینی و ویژگی های شخصی سازی آن به طراحان و سازندگان اجازه می دهد تا پروژه های ساخت و ساز خود را با دقت و دقت برنامه ریزی کنند.

نحوه اجرا dry wall

  • صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه ، بوسیله پیچ مخصوص بر روی قابهای فولادی سبک با فولاد سرد نورد شده(مشابه با سازه های ال اس اف LSF)با مقاطع  Cو U نصب میشود.
  • درز میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده ، به نحوی که در انتهای کار ،سطحی یکپارچه و بدون درز که قابلیت رنگ امیزی و کاشی کاری یا هرنوع پوشش نهایی دیگری خواهد داشت،حاصل میگردد.
  • فضای خالی داخل دیوار ، امکان استفاده از عایق حرارتی و صوتی را فراهم نموده و همچنین عبور و دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را به راحتی میسر میسازد.
بیشتر بخوانید  اجرا و بازسازی ساختمان

نوسادکور-دیوار خشک

برای استفاده از درای وال چه باید کرد؟

1- ابتدا باید در مورد صحت افرادی که به شما مراجعه میکنند تحقیق نمایید.

2- هرگز ما گچ برگ ضد آب نداریم بلکه این گچ برگ ها مقاوم در برابر رطوبت هستند و به درد کشورهای غیر اسلامی میخورد که از توالت فرنگی بدون وجود آّب برای شستشو استفاده می کنند.به کرات دیده شده است که در ساختمان و درون سرویس حمام بخصوص از این گچ برگ ها استفاده شده و بر روی آن کاشی میچسبانند که این کار بسیار غلط است.

3- در مورد خرید سازه ها به دقت عمل نمایید زیرا بسیاری از شرکت های سود جو اقدام به تولید این سازه ها نموده اند و ارزانتر به بازار ارائه مینمایند باید بدانید که ورق این سازه ها بی کیفیف بوده و ضخامت آنها خیلی کمتراز ۶/٠ میلیمتر است . متاسفانه بعضی از این ورقها کمتر از ۴/٠ میلیمتر است، لذا به راحتی میتوانید تقلب این افراد را متوجه شوید.

کافیست به یک متخصص معمولا در بازار آهن مراجعه نموده و ضخامت ورق را با کولیس اندازه گیری نمایید ، ورق خوب باید از جنس گالوالیزه خوب و حداقل ۶/٠ میلیمتر ضخامت داشته باشد و خم های آن باید ٩٠ درجه و دچار پیچیدگی نباشد.

در غیر این صورت نه تنها دچار زنگ زدگی میشود بلکه نمیتواند وزن سازه را تحمل کند.

4- حتما سعی کنید از گچ برگ های مارک دار که دارای تاییده میباشند استفاده نمایید .زیرا تمام ارزش یک گچ برگ به نوع کاغذ آن است.

5- در مورد سیمان برگ ها باید این نکته را مد نظر داشته باشید که دو نوع سیمان برگ داریم مقدار جذب آب در سیمان برگ ها تعیین کننده کیفیت آن است .سیمان برگ های دیاموند دارای جذب آب کمتر و با کیفیت ترند و سیمان برگ های کلاسیک دارای جذب آب بیشتر هستند و به درد هر جایی نمیخورند.

بیشتر بخوانید  معماری داخلی

6- در انتخاب اکیپ نصب خیلی دقت کنید، متاسفانه دیده شده است که اکیپ های کاری به جای استفاده از پیچ های مخصوص از پرچ یا پیچ های بی کیفیت استفاده میکنند.

انواع درای وال کناف

درای وال کناف با توجه به عملکرد و مکان مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در زیر با آنها آشنا خواهیم شد .

در شرایط معمول از پانل های گچی ساده یا (Regular board) استفاده می شود که این نوع ساده ترین نوع از دیوارهای کاذب به شمار می رود .

در مکان هایی که رطوبت زیاد وجود دارد مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی از پنل های (Moisture Resistant board) که در برابر رطوبت مقاوم هستند استفاده می شود . این صفحات معمولا در مکان هایی به کار گیری می شوند که رطوبت آنجا کم تر از 90 درصد باشد .

مکان هایی که احتیاج به مقابله با حریق دارند نیز از پانل های مقاوم به آتش که دارای الیاف و شیشه می باشند استفاده می شود . که تا 3 ساعت در مقابل آتش سوزی مقاومت می کنند .

در مکان هایی مانند چاه های تاسیساتی که هم رطوبت بالا می باشد و هم خطر آتش سوزی وجود دارد از پنل های (Fire & Moisture resistant board) که در برابر آتش و رطوبت مقاوم هستند استفاده می شود . هم چنین برای دیوارهایی خارجی یا دیوارهایی که به صورت همیشگی با اب در تماس هستند از صفحات مسلح سیمانی یا آکواپنل استفاده می شود.

نوسادکور-دیوار خشک

مزایا

برخی از مزایای استفاده از دیوارهای خشک (Drywall) در ساختمان در مقایسه با دیوارهای بنایی سنتی عبارتند از:

  • کاهش بار مرده ساختمان و در نتیجه تأثیر چشمگیر در کاهش بار وارده ناشی از زلزله
  • تأثیر میان قابی مناسب دیوارهای خشک در تعامل با سازه در هنگام زلزله به علت اتصال قاب دیوارهای خشک به سازه
  • حذف مصالحی نظیر پروفیل‌های آهنی، میلگرد، آجر، بلوکهای سیمانی و سفالی، شن و ماسه، سیمان، گچ، خاک رس و آب پس از اجرای اسکلت و سقفها و صرفه جویی در هزینه‌های ناشی از پرت مصالح و حمل مصالح به طبقات
  • عدم نیاز به ادوات جوشکاری و حذف هزینه مصرف برق و مشکلات مربوطه در مناطق شهری
  • سرعت بالای اجرا (در حدود ۳ تا ۴ برابر نسبت به سیستم سنتی) و حذف هزینه‌های بالاسری مربوط به استقرار اکیپ اجرایی سنتی
  • کاهش زمان خواب سرمایه (از زمان شروع ساختمان تا اتمام مرحله نازک کاری)
  • قابلیت‌های چشمگیر در عایق بندی حرارتی و تطبیق هرچه بیشتر با استانداردهای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان
  • قابلیت‌های چشمگیر در عایق بندی صوتی در برابر تراگسیل صدای کوبه ای و هوابرد در ساختمان
  • اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی همزمان با اجرای تیغه‌ها و با استفاده از فضای خالی میان تیغه‌ها
  • دسترسی آسان به تأسیسات مکانیکی و برقی در هنگام بروز مشکلات تأسیساتی و ترمیم آسان و سریع تیغه‌ها و سقفهای کاذب بدون نیاز به مصالح سنتی
  • حذف مرحله نظافت ساختمان از ملاتهای سیمانی و گچ و خاک و تمیزی دیوارها، کف و قابهای در و پنجره
  • کاهش چشمگیر حجم نخاله‌های ساختمانی و هزینه‌های ناشی از نظافت و حمل نخاله‌ها به خارج از ساختمان
  • کیفیت ثابت و استاندارد مصالح دیوارهای خشک به دلیل تولید صنعتی و حذف هزینه‌های ناشی از عدم یکنواختی مصالح سنتی و انبار کردن مصالحی نظیر سیمان و گچ و حفاظت در برابر اثرات رطوبت و ناکارآمدی مصالح
  • کاهش بار مرده تیغه‌ها و امکان دخیل کردن در محاسبات اسکلت و فنداسیون مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و صرفه جویی قابل توجه در مصالح اسکلت و فنداسیون
  • افزایش فضای مفید واحدها به دلیل کاهش ضخامت تیغه‌ها (تقریباً در یک واحد ۱۵۰ مترمربعی ۸ مترمربع به فضای مفید واحد اضافه می‌شود)
  • قابلیت اجرا بر روی کف تمام شده که تغییرات آتی معماری بنا را بسیار آسان می‌کند.
  • عدم نیاز به شاقول و تراز کردن در هنگام کاشی و سرامیک کاری بر روی دیوار و کف و افزایش سرعت کاشی و سرامیک کاری
  • حذف زمان خشک شدن نازک کاری جهت رنگ آمیزی خصوصاً در ماه‌های سرد سال
بیشتر بخوانید  سقف کشسان لابل

راهنمای سریع ابعاد دیوارهای خشک

دیوار خشک در طیف وسیعی از اندازه ها، ضخامت ها و ابعاد مختلف موجود است. در مورد آن بیشتر بیاموزید تا ایده درستی در مورد نحوه انتخاب اندازه و ضخامت مناسب برای پروژه دیوار خشک بعدی خود داشته باشید!

ضخامت دیوار خشک

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش های انتخاب و نصب دیوار خشک، انتخاب ضخامت مناسب است. برخی از پانل های دیوار خشک سبک و انعطاف پذیر هستند در حالی که برخی از آنها بسیار مستعد شکستن هستند. و برای آویزان کردن روی دیوار و سقف به ورق های ضخیم تری نیاز دارید. بسته به نیاز و ماهیت پروژه، دیوار خشک را می توان در چندین ضخامت استاندارد خریداری کرد، یعنی.

1/4 اینچ (6.35 میلی متر): خواه دیوارهای منحنی یا ایجاد سطح جدید روی گچ، پانل های دیوار خشک ¼ اینچی اقتصادی ترین گزینه هستند. این پانل های دیوار خشک 38 پوند وزن دارند و بسیار سبک و نازک هستند.
3/8 اینچ (9.52 میلی متر): برای بازسازی یا بازسازی پارتیشن های دیواری، ورق های 3/8 اینچی توصیه می شود. آنها گزینه های خوبی برای وصله یا تعمیر تکه های گچی آسیب دیده هستند. حمل، نصب و آویزان کردن این تخته ها بسیار آسان است.
1/2 اینچ (12.7 میلی متر): تخته های دیوار خشک نیم اینچی عرض استاندارد برای طراحی داخلی دیوار و سقف است. این پانل ها بیهوده هستند و به راحتی قابل نصب هستند. به علاوه، پانل های 1/2 اینچی در طیف وسیعی از طول پانل برای پروژه های مختلف موجود است.
5/8 اینچ (15.9 میلی متر): 5/8 اینچ یا 15.9 میلی متر ضخیم ترین گزینه برای ورق های دیوار خشک است، مناسب برای سازه های تجاری که ایمنی در برابر آتش از اهمیت بالایی برخوردار است. این پانل ها همچنین به عنوان دیواره خشک فایروال شناخته می شوند، همچنین برای عایق صدا در ساختمان های راهرو نیز ایده آل هستند.

اندازه دیوار خشک در طول و عرض

اندازه و ابعاد دیوارهای خشک دومین نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. دانستن اینکه پروژه شما دقیقا به چه اندازه ای نیاز دارد می تواند روند خرید شما را آسان کند. همچنین به دست آوردن اندازه دقیق نه تنها الزامات اتصالات بیشتر روی دیوارها را به حداقل می رساند، بلکه فرآیند نصب را بدون دردسر و آسان تر می کند.

طول و عرض پانل های دیوار خشک با توجه به ماهیت پروژه ساخت و ساز و نیازهای سازندگان، معماران و مشتریان تعیین می شود. اکثر کدهای ساختمانی هیچ الزام دقیقی در مورد ابعاد، طول و عرض ورق های دیوار خشک ندارند و اغلب بر اساس نیازهای ساخت و ساز تعیین می شوند.